KONFERENCJA GRAND ESG

Po pierwsze edukacja!
Inicjatywa Grand ESG powstała z troski o przyszłe pokolenia i dla stymulowania wzrostu świadomości konsumentów i przedsiębiorców na temat ich wpływu na środowisko naturalne oraz środowisko pracy i życia. Stosowanie przez organizacje najlepszych praktyk z zakresu ESG, mądre i odpowiedzialne ich komunikowanie, a następnie wyłanianie przez konkursy branżowe liderów tych działań, aktywnie wspierają zrównoważony rozwój społeczeństw i biznesu.
Jesteśmy przekonani, że podstawą każdej zmiany jest edukacja, dlatego 9 maja 2025 roku zapraszamy na konferencję poświęconą wszystkim obszarom zrównoważonego rozwoju oraz skutecznej komunikacji działań z zakresu ESG.
Będzie to okazja do spotkania z wybitnymi specjalistami z obszaru ESG oraz komunikacji i rozmów o tym, jak wywierać pozytywny wpływ na otaczający nas świat.
PROGRAM KONFERENCJI pod honorowym patronatem Rektora SGH dr hab. Piotra Wachowiaka
9 maja 2025 roku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rejestracja: 9:00
10:00 – 10:20 | Otwarcie Konferencji
Z udziałem dr. hab. Piotra Wachowiaka, Rektora SGH oraz Weroniki Mirowskiej, Prezeski Fundacji Grand Press.
Prowadzący: Wojciech S. Wocław
10:25 – 11:10 | Panel: Jak nie zostać dinozaurem. Dekarbonizacja przyszłością biznesu.
- Kontekst globalny i lokalny: dlaczego dekarbonizacja to nie trend, a konieczność?
- Jak przygotować strategię dekarbonizacji w firmie?
- Co można zrobić „od zaraz”, by przyspieszyć proces dekarbonizacji?
- Mity i fakty na temat kosztów transformacji.
- Jakie realne korzyści finansowe przynosi firmom inwestowanie w odnawialne źródła energii?
- Rola innowacji i nowych technologii w redukcji emisji CO₂.
Prelegenci:
Julian Krzyżanowski
Corporate Affairs Manager, PepsiCo Polska
Ewa Janczukowicz-Cichosz
Ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP
Tomasz Czech
Knowledge Officer, UN Global Compact Network Poland
Ilona Pieczyńska – Czerny
Dyrektor w PwC
Prowadząca:
dr Magdalena Krukowska
ekspertka ESG, Redaktor prowadząca platformy #dbamy w magazynie Forbes.
11:15 – 11:35 | Panel: Z rezerwą czy z werwą? Jak unikać hipokryzji w myśleniu o ESG w sektorze paliwowym?
- Jakie największe wyzwania stoją przed branżą paliwową w kontekście ESG?
- Największe sukcesy i wyzwania ESG w sektorze energetycznym.
- Transformacja energetyczna, a cele i wyniki spółki.
- Na co zważać przy komunikowaniu działalności ESG przez spółki paliwowe.
- Paliwa kopalne, a obawa o środowisko naturalne – wyzwania.
- Innowacje technologiczne (rozwój paliw alternatywnych), które wspierają strategię ESG w firmach paliwowych?
- Historia i standardy raportowania ESG w Orlenie.
Prelegenci:
Marcelina Wojciechowska
Kierowniczka w Biurze Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej ORLEN
Kamil Lipiński
Kierownik zespołu klimatu i energii, Polski Instytut Ekonomiczny
Prowadzący:
Wojciech Jakóbik
Analityk sektora energetycznego
11:40 – 12:30 | Panel: Dezinformacja – ESG w mediach. Fakty i mity na temat ESG
Na ile polskie media są przygotowane do rzetelnego przekazywania informacji na temat kwestii środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (ESG), oraz czy same nie stają się źródłem dezinformacji w tym obszarze.
Prezentacja wyników badania przeprowadzonego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) dotyczącego sposobu, w jaki polskie media relacjonują tematykę ESG.
Gość: Sebastian Bykowski, wiceprezes IMM
Tematyka dyskusji:
- Świadomość i wiedza dziennikarzy na temat ESG:
- Najczęstsze błędy i nieporozumienia w relacjonowaniu tematyki ESG?
- Czy media same nie stają się źródłem dezinformacji w obszarze ESG?
- Powody pojawiania się nieprawdziwych informacji w mediach?
- Przykłady dobrych praktyk i rekomendacje dla dziennikarzy.
Prelegenci:
Rafał Kerger
Dyrektor Wydawniczy StrefaBiznesu.pl
dr Magdalena Krukowska
Ekspertka ESG, Redaktorka prowadząca w magazynie „Forbes”
Marek Klapa
dziennikarz Polskiego Radia 24
Sebastian Bykowski
Wiceprezes Grupy Instytut Monitorowania Mediów SA oraz Prezes Zarządu PSMM Monitoring & More
Prowadząca:
Urszula Jóźwiak
ekspertka ds. komunikacji i zrównoważonego rozwoju,
12:35 – 13:05 | Sesja Q&A o nowych wytycznych UE z udziałem gościa specjalnego.
Gość:
Robert Adamczyk
Członek zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu.Główny specjalista środowiskowy w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOiR). Ekspert Europejskiej Platformy Zrównoważonego Rozwoju (EU Platform for Sustainable Finance) opracowującej Europejską Taksonomię oraz ekspert grupy roboczej dot. raportowania bioróżnorodności w ramach raportów finansowych (TNFD). Jest również ekspertem EFRAG-u dot. standardów raportowania w ramach dyrektywy CSRD oraz członkiem EFRAG Sustainability Reporting Technical Expert Group, odpowiedzialnej za opracowywanie projektów ESRS. Jest wiodącym audytorem IEMA oraz assessorem środowiskowym i członkiem RICS Europe. Specjalizuje się w implementacji wymogów Unii Europejskiej, między innymi dyrektywy IED, oraz w prowadzeniu procesu ocen oddziaływania inwestycji na środowisko pod kątem wymogów międzynarodowych instytucji finansowych oraz Dyrektyw Unii Europejskiej.
Prowadząca:
Mirella Panek – Owsiańska
ekspertka CSR/ESG i zarządzania różnorodnością
13:10 – 13:35 | Trudna promocja dobra
Rozmowa Kuby Karysia, przewodniczącego Komitetu Obrony Demokracji z Kacprem Nowickim, prezesem fundacji Varia Posnania i prowadzącym program „O Milimetr” w Telewizji Polskiej.
13:35 – 14:10 | Przerwa lunchowa, networking.
14:10 – 14:50 | Panel: Jak komunikować ESG i unikać greenwashingu?
- Jak reagować na oskarżenia o greenwashing?
- Znaczenie transparentności i otwartości w komunikacji kryzysowej.
- Przykłady dobrych praktyk: Studia przypadków firm, które skutecznie komunikują swoje działania ESG i cieszą się zaufaniem konsumentów.
- Transparentność i rzetelność komunikacji.
- Konieczność używania precyzyjnych pojęć oraz unikania mylących treści sugerujących ekologiczność bez pokrycia w rzeczywistości.
- Poparcie deklaracji konkretnymi działaniami:
- Weryfikacja i certyfikacja działań proekologicznych:
- Rola niezależnych certyfikatów i standardów w potwierdzaniu zaangażowania firmy w zrównoważony rozwój.
Prelegenci:
Aleksandra Lisowska
Communications Strategist w Garden of Words Group
Anna Kuropatnicka – Jurek
Konsultant public affairs i Radca Prawny, PRCN
Jarosław Bańda
Managing Director Lighthouse
Prowadząca:
Aleksandra Majda
vice president ESG Impact Network
14:55 – 15:35 | Panel: ESG w globalnym biznesie
Analiza międzynarodowych wyzwań ESG i strategii korporacyjnych w kontekście zmieniającego się krajobrazu politycznego na świecie.
Prelegenci:
Wojciech Gwiazda
Senior Manager Regulatory Policy w Philip Morris International
dr hab. Dorota Niedziółka, prof. SGH
Prorektor ds. rozwoju Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Jolanta Okońska-Kubica
Przewodnicząca Komitetu ds. ESG przy Krajowej Izbie Gospodarczej
Mario Zamarripa
Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju w Grupie ERGO Hestia
Prowadzący: Wojciech Szeląg
Publicysta, TVP Info
15:40 – 16:20 | Panel: Dyrektywa „Women on Boards”, wdrożenie i wpływ na spółki giełdowe i ich otoczenie, a także na mniejsze podmioty.
Dyskusja pozwoli lepiej zrozumieć istotę dyrektywy „Women on Boards”, wyzwania związane z jej implementacją oraz korzyści płynące z większej różnorodności płciowej w organach zarządzających spółek.
- Zakres zastosowania i wyłączenia.
- Wymogi dotyczące procesów rekrutacyjnych.
- Sankcje za nieprzestrzeganie przepisów.
- Korzyści płynące z różnorodności w zarządach.
- Wyzwania we wdrażaniu dyrektywy:
- Przykłady dobrych praktyk
Prelegenci:
Maia Mazurkiewicz
Prezeska Fundacji PZU
dr Anna Rulkiewicz
Prezes, Grupa Lux Med.
Dorota Żurkowska
Senior Group Vice President – Revenue w TVN Warner Bros. Discovery
Bartosz Pawłowski
CEO, mTFI SA
Prowadzący:
Marcin Piasecki
Redaktor, „Rzeczpospolita”
16:25 – 17:10 | Panel: Współpraca biznesu z organizacjami humanitarnymi działającymi w Ukrainie
Decyzja administracji prezydenta USA Donalda Trumpa z 20 stycznia 2025 roku o zawieszeniu na 90 dni większości programów pomocy zagranicznej, w tym finansowania dla organizacji pozarządowych, postawiła nowe wyzwania przed firmami i NGO-sami.
Tematy:
Wpływ zawieszenia amerykańskiej pomocy zagranicznej na NGO na funkcjonowanie organizacji pozarządowych w Polsce i na Ukrainie?
Przeciwdziałanie zjawisku „warwashingu”.
Przykłady udanych partnerstw między biznesem a NGO:
Studia przypadków, gdzie współpraca przyniosła wymierne korzyści dla społeczności dotkniętych konfliktem.
Znaczenie koordynacji i współpracy międzynarodowej: World for Ukraine Summit.
Rola platform matchmakingowych w łączeniu biznesu z organizacjami humanitarnymi.
Prelegenci:
Grzegorz Gruca
Członek Zarządu Polskiej Akcji Humanitarnej
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka Prasowa, Bank BNP Paribas
Artem Zozulia
Prezes Zarządu, Fundacja Ukraina
Prowadząca:
Bianka Zalewska
Reporterka wojenna w TVN i działaczka humanitarna
17:15 – 18:00 | Dyskusja: „Nie tylko ostatnie pokolenie”
Rozmowa Janusza Schwertnera wielokrotnego zdobywcy najważniejszych nagród dziennikarskich, w tym czterokrotnie Grand Press – z aktywistą Dominikiem Kucem, członkiem zarządu fundacji GrowSpace, nominowanym do Medalu Wolności Słowa Fundacji Grand Press.
18:00 Podsumowanie i zakończenie konferencji.
20:00 Gala konkursu Grand ESG
Hol główny SGH (obowiązują zaproszenia).